Taoculuk ve Konfüçy...
 
Share:

Taoculuk ve Konfüçyanizm Arasındaki Fark Nedir?  

  RSS

admin
(@tolgaweb)
Üye Admin
Katılım : 4 ay önce
Gönderiler: 220
10/09/2019 3:29 pm  
Şangay, Çin bir Konfüçyüs Tapınağı'nda Konfüçyüs heykeli.  Konfüçyüsçülük dini
© Typhoonski / Dreamstime.com

Çin'in iki büyük yerli felsefi ve dini geleneği olan Taoizm ve Konfüçyüsçülük , şu anda komşu Doğu Çin eyaletlerinde Henan ve Shandong olanlarda aynı zamanda (M.Ö. 6. yüzyıl) ortaya çıkmıştı . Her iki gelenek de yaklaşık 2.500 yıldır Çin kültürüne nüfuz etti. Her ikisi de bireysel bir kurucu ile ilişkilendirilmiş olsa da, Taoizm söz konusu olduğunda, rakam, Laozi (MÖ 6. yy) gelişti, çok belirsiz ve geleneksel biyografisinin bazı yönleri neredeyse kesinlikle efsanevi. Geleneksel ancak olası olmayan bir hikaye, Laozi ve Konfüçyüs'ün.(551–479 M.Ö.), Konfüçyüsçülüğün kurucusu, bir zamanlar tanıştı ve eski (yaşlı) filozofun etkilenmediğini söyledi. Olduğu gibi, gelenekleri aynı fikirlerin çoğunu (insanlık, toplum, cetvel, cennet ve evren hakkında) paylaşırlar ve bin yıl boyunca birbirlerinden etkilenmiş ve ödünç almışlardır. Hanedanlık döneminin (1911) sona ermesinden ve komünist Halk Cumhuriyeti'nin (1949) kurulmasının, dine sıklıkla şiddetle düşmanca davranmasından beri bile, hem Taoizm'in hem de Konfüçyanizmin Çin kültüründeki etkisi güçlü olmaya devam etmektedir.  

Taoculuk ve Konfüçyüsçülük felsefi dünya görüşleri ve yaşam biçimleri olarak ortaya çıktı. Bununla birlikte Konfüçyüsçülükten farklı olarak, Taoculuk sonunda örgütlü bir doktrin, kültüre dayalı uygulama ve kurumsal liderlik ile öz bilinçli bir dine dönüştü. Kısmen, dini Taoculuk doktrinleri kaçınılmaz olarak ortaya çıktıkları felsefeden farklı olduğu için, daha sonraki araştırmacılar arasında, Taoculuk’un felsefi ve dini versiyonlarını ayırt etmek alışılmış hale geldi; orijinal felsefe. Bununla birlikte, bu eleştirel görüş şimdi genel olarak basit olarak reddedilir ve çoğu çağdaş bilim adamı, Taoculuk'un felsefi ve dini yorumlarını birbirlerini bilgilendirmek ve karşılıklı olarak etkilemek olarak görür.

Felsefi Taoizm'in temel fikirleri ve öğretileri, geleneksel olarak Laozi'ye atfedilen ancak muhtemelen birçok el tarafından yaşamından sonra oluşan — ve Zhuangzi'de (“Usta Zhuang” ) bulunan Daodejing'de (“İktidarın Yolu Klasik”) ortaya konmuştur. ) 4. - 3. yüzyıl - BCE aynı adı taşıyan filozof olan Taoist . Geleneğin adını aldığı felsefi kavram, dao, “yol”, “yol”, “yol”, “konuşma” ve “yöntem” de dahil olmak üzere, birbiriyle ilişkili birçok anlamla belirtildiği gibi, geniş ve çok yönlüdür. Buna göre, kavramın farklı yorumları vardır ve çeşitli roller oynarlar. Taocu felsefe içinde. En derin yorumunda, Kozmik Dao veya Kozmosun Yolu'nda, evrenin ( Daodejing ) kendiliğinden ve durmaksızın “on bin şeyi” (dünya için bir metafor) üreten içkin ve aşkın “kaynağı” dır. ve sürekli dalgalanmasıyla yinyang'ın tamamlayıcı güçlerine yol açmayaşamın tüm yönlerini ve olaylarını oluşturan. Kozmik Dao, “belirsiz” ve “ayırt edilemez”; Son zamanlarda belirli fenomenlerin tüm formlarını, varlıklarını ve güçlerini içeren boşluktur. Dao'nun bir başka önemli yorumu ise bireyler (örneğin, bilgeler ve cetveller) ve bir bütün olarak insanlık dahil olmak üzere bir şey veya bir şeyler grubunun özel “yolu” ile ilgilidir.

Taocu felsefe, Kozmik Dao'yu doğallığı, kendiliğindenliği ve ebedi ritmik dalgalanmalarıyla karakteristik olarak insan toplumu ve kültürünün yapaylığı, kısıtı ve duruşu ile karşılaştırır. İnsanlık sadece insan yolu (ölçüde gelişecek Rendao ) için uydurulmuş veya uygulama adaçayı-kralların Akıllıca bir yönetim yoluyla kısmen, Kozmik Dao ile uyumlu hale Wuwei uyum içinde olmadığı, ya da hiç eyleme erdemini doğayla.

Genel olarak konuşursak, Taoculuk doğanın ve insan deneyiminde doğal ve kendiliğinden doğal olanı kucaklarken, Çin'in gelişmiş kültür, öğrenme ve ahlakının çoğunu reddetme noktasına rağmen, Konfüçyüsçülük aile, okul, topluluk da dahil olmak üzere insan sosyal kurumlarına saygılıdır, ve devlet - insanın gelişmesi ve ahlaki mükemmelliği için esastır, çünkü Konfüçyüs'ün tasarladığı bu başarıların mümkün olduğu tek bölge onlardı.

Bir antik çağ aşığı olan Konfüçyüs, geniş Zhou krallığının (BCE 11.yüzyıldan başlayarak) erken yaşta ahlaki olarak yenilenen bir yolu olarak öğrenme, kültürel değerleri ve ritüel uygulamalarını canlandırmaya çalıştı . İlkbahar ve Sonbahar Dönemi ) ve bireysel kendini yetiştirmeyi teşvik etme - erdemi edinme ( ren veya “insanlık”) ve ahlaki bir örnek ( junzi veya “beyefendi” olma) görevi . Konfüçyüs, bütün insanlar olursa olsun onların kanalına göre yürütebilme yeteneğine sahiptir ren kişinin sosyal etkileşimler başkalarına karşı insancalığı ve iyilikseverlik göstermek zaman tezahür eder. Kendi kendine yetişen junziyıllarca süren çalışma, yansıma ve uygulamalarla elde edilen etik olgunluğa ve öz bilgiye sahip; bu nedenle ahlaki açıdan çocuklara benzeyen küçük insanlarla ( xiaoren ; kelimenin tam anlamıyla “küçük kişi”) karşılaştırılırlar.

Konfüçyüs'ün düşüncesi, sonraki 1500 yıl boyunca, kendi Konfüçyüs ve Neo-Konfüçyüs felsefesi okullarının kurucuları olarak kabul edilen filozoflar tarafından çeşitli şekillerde yorumlanmıştır. Yaklaşık 1190'da Neo-Konfüçyüslü filozof Zhu Xi , hem sözlü hem de yazılı olarak iletilen Konfüçyüs'e atfedilen bir açıklama derlemesi yayınladı. Lunyu veya Konfüçyüs'ün Analitleri olarak bilinen o zamandan beri Konfüçyüs'ün hayatı ve öğretilerinin en güvenilir tarihi hesaplarından biri olarak kabul edildi.

Elin Ekmeğiyle Yaşayan Kurt Kahrolsun Boynunda Tasma İzi Taşıyan Kurt Kahrolsun Kar Yağmış Dağlarına Üşüyen Kurt Kahrolsun


Alıntı

Cevap yaz


 
Preview 0 Revisions Saved
Share:
shares

Lütfen Giriş yap yada Kayıt ol